مقاله: چگونه همایش برگزار کنیم؟
مقدمه:
برگزاری همایشها به عنوان یکی از روشهای ارتباطی و آموزشی و تبلیغاتی در جوامع حرفهای و علمی، اهمیت بسیاری دارد. همایشها میتوانند فرصتی مناسب برای ارتباط و تبادل نظر بین صاحبان سبک زندگی، کارمندان و افراد علاقهمند به یک حوزه خاص و متخصصین و فعالان حوزه اصناف و بازار فراهم کنند. در این مقاله، به تشریح مراحل مهم برگزاری همایشهای موفق پرداخته میشود.
بخش اول: برنامهریزی
برگزاری یک همایش موفق نیازمند برنامهریزی دقیق است. در این مرحله، باید نیازمندیها، اهداف و عملکردهای مورد انتظار همایش تعیین شوند. از جمله مواردی که در برنامهریزی همایش باید مدنظر قرار گیرد، موضوع و محتوای همایش، انتخاب مکان مناسب، تاریخ و زمان برگزاری، مدت زمان همایش و تقویم کاری روزانه برای مهیا کردن مقدمات اجرای همایش، لیست سخنرانان و فعالیتهای جانبی و تدوین کنداکتور دقیق و جذاب می باشد. علاوه بر آن، در این مرحله، بودجه مالی، نحوه تبلیغات و امکانات فنی نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.
بخش دوم: تدوین برنامه همایش(کنداکتور)
در این بخش باید برنامه کامل همایش تدوین شود. برنامهای که شامل جزئیات تمامی فعالیتهای اصلی و فرعی همایش میباشد. برنامه همایش شامل مباحثی از قبیل زمان شروع و پایان همایش، برنامه های سرگرمی، ناهار و شام، جلسات سخنرانی، نظرسنجی و تدوین گزارش نمایشگاه، ورکشاپها و سیمینارها میباشد. در این مرحله، مهم است که برنامه همایش(کنداکتور) کارآمد و جذاب باشد و در عین حال زمانبندی منطقی داشته باشد.
بخش سوم: آمادهسازی جزئیات
در این مرحله، باید جزئیات مربوط به همایش را در قالب یک تقویم کاری روزانه، آماده کنید. از جمله این جزئیات میتوان به رزرو مکان، طراحی چک لیست کارهای روزانه ، چاپ تبلیغات و مستندات مربوطه، هماهنگی با سخنرانان و ارائهدهندگان و مجری و عوامل اجرایی همایش و رزرو وسایل و تجهیزات مورد نیاز همایش اشاره کرد. همچنین، در این مرحله، باید نرمافزار یا سیستم ثبت نام همایش را مهیا کنید و علاقمندان و شرکتکنندگان را ثبت کنید.
بخش چهارم: برگزاری همایش
در روز برگزاری همایش، باید مطمئن شوید که همه جزئیات و نیازمندیها برای انجام همایش در دسترس هستند. در این مرحله، نظارت بر ترتیب وقوع رویدادها، هماهنگی با تیم فنی و عملیاتی، در دسترس بودن تجهیزات فنی و صوتی و برقراری ارتباط با سخنرانان و عوامل اجرایی اهمیت دارد. همچنین، باید برنامه های جایگزین یا پلن دوم با احتمالاتی مثل تاخیر سخنرانان یا مجری یا عوامل اجرایی و خرابی تجهیزات و... تدوین شود.
بخش پنجم: تبلیغات و بازاریابی همایش
جنبهای مهم در برگزاری هر همایش، تبلیغات و بازاریابی مناسب است. در این مرحله باید راهکارهایی برای جذب شرکتکنندگان متناسب با محتوا و اهداف همایش بیان شود. استفاده از وبسایت به عنوان یک ابزار اصلی تبلیغاتی، ارسال ایمیلهای دعوتنامه به کمپینهای مختلف، فعالیت در رسانههای اجتماعی، تبلیغ در مجلات مرتبط، و همچنین توزیع بروشورها و پوسترها در محلهای مناسب از جمله راهکارهای مؤثری برای جذب شرکتکنندگان هستند.
بخش ششم: تجهیزات فنی
همایشها نیازمند تجهیزات فنی مناسبی هستند تا بتواند به طور صحیح برگزار شوند. در این مرحله، لازم است تجهیزات صوتی، نورپردازی، پخش صدا و ویدئو، پروژکتورها، صفحه نمایش، لوازم جانبی (مانند ایستگاههای آب و قهوه و بوفه ها) و هرگونه تجهیزات خاص دیگر مرتبط با حوزه همایش بررسی و تهیه شوند. همچنین، بررسی قابلیتهای فنی محل برگزاری همایش، شبکه اینترنت و تکنولوژیهای مورد نیاز نیز حائز اهمیت است. تهیه وسیله ارتباطی مانند بی سیم، برای ارتباط عوامل اجرایی و مجری از عوامل موثر برگزاری یک همایش موفق می باشد.
بخش هفتم: مدیریت رویداد
در روز برگزاری همایش، مدیریت رویداد بسیار اهمیت دارد. این شامل زمانبندی دقیق رویدادها، کنترل دسترسی و عملکرد شرکتکنندگان، مشکلات فنی غیرمنتظره، مدیریت صحنه و حفظ نظم و دستیابی به هدفهای مورد انتظار است. در این مرحله، تیم اجرایی مجرب و متخصص، هماهنگی و همکاری صحیح با سایر اعضای تیم و شرکتکنندگان را تضمین میکند.
بخش هشتم: پوسترها و مستندسازی
بخش ارزشمندی از هر همایش، ثبت و مستندسازی رویداد است. در این مرحله، استفاده از عکاسی و فیلمبرداری برای ثبت لحظات مهم و جذاب همایش و همچنین تهیه پوسترها، ویدئوها و سایر مدیاها برای استفاده در تبلیغات و گزارشهای آتی بسیار ارزشمند است. اهمیت این بخش در ترویج دورهها و برگزاری برنامههای آتی نیز قابل توجه است.
بخش پایانی: ارزیابی و بازخورد
بلافاصله پس از پایان همایش، باید بازخوردها را جمعآوری و همایش را ارزیابی کنید. در این مرحله، شرکت کنندگان و سخنرانان باید از طریق فرمهای نظرسنجی یا سامانه های مجازی، نظرات و پیشنهادات خود را ثبت نمایند. این بازخوردها و ارزیابی ها میتوانند در برنامه ریزی همایشهای بعدی کمک شایانی کنند.
نتیجهگیری:
برگزاری یک همایش موفق نیازمند مراحل گوناگون است که از برنامهریزی و تدوین برنامه تا برگزاری و مدیریت رویداد را شامل می شود. توجه به جزئیات در هر مرحله و در نظر گرفتن نیازهای شرکتکنندگان از جمله عوامل کلیدی برای برگزاری همایشهای جذاب و موفق است. با اجرای صحیح این مراحل و بهرهبرداری از تجربیات قبلی، میتوان به برگزاری همایشهایی با تأثیر بیشتر و تجربهای مثبت برای شرکتکنندگان دست یافت.
نویسنده: رضا بخشی
www.Fanavarants.ir