این موضوع چند جنبه را در برمیگیرد. قطعاً دورههای رایگان آموزش مهارتی میتوانند به کارآموزان کمک کننده باشند و به افزایش مهارتهای آنها کمک کنند. اما در عین حال، نمیتوان انتظار داشت که این دورهها به تنهایی بتوانند تمام نیازهای آموزشی کارآموزان را برآورده کنند. چند موضوع کلیدی در این زمینه وجود دارد:
1. کیفیت آموزش: برخی از دورههای رایگان آموزشی عمیق و جامع نیستند و معمولاً به مباحث اساسی و کلی محدود میشوند. این نوع آموزش ممکن است به کارآموزان کمک کند تا مباحث اولیه را فهمیده و به دانش پایهای دست پیدا کنند، اما برای رسیدن به سطوح بالاتر و تخصصیتر احتیاج به آموزشهای پیشرفته تری است.
2. عدم علاقه و پشتکار: در دورههای رایگان، ممکن است برخی از کارآموزان به علت عدم پرداخت هزینه و عدم تعهد مالی به درستی به فرآیند آموزش فراگیری نکنند. بنابراین عدم تمرکز و استمرار تمرین روی مهارت هدف مورد نظر بسیار شایع است.
3. نبودن تجربه عملی: یکی از موانع اصلی در تربیت موفقیتآمیز کارآموزان تجربه عملی ناکافی است. هرچه که فرصت پروژههای عملی و تمرین عملی بیشتری برای تمرکز بر روی مهارتهای عملی داشته باشند، احتمال توسعه موفقیتآمیز مهارتهای آنها بیشتر است. در دورههای رایگان ممکن است این نیاز به تجربه عملی کمتری برآورده شود.
در کل، دورههای رایگان میتوانند به عنوان یک پایه آموزشی مفید عمل کنند، اما به منظور دستیابی به موفقیت حرفهای و تخصصی، بهتر است از دورههای پیشرفتهتر و تمرینهای عملی بیشتر استفاده شود.